Nuffnang

Selasa, 27 April 2010

PENENTUAN KEJAYAAN PLATUN KRS PUTERA DAN PUTERI ESOK….


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua hendaknya. Hampir 9 tahun usia SMK Teluk Bahang. Rasanya sekejap sahaja dah nak masuk tahun yg ke-10 tahun depan. Seingat penulis, dah 3 tahun lebih penulis meninggalkan Teluk Bahang. Pastinya banyak kenangan suka dan duka antara kita kongsi bersama. Hari ini penulis bukan untuk berkongsi kisah suka duka tetapi mengenai KRS SMK Teluk Bahang yang bakal menyertai pertandingan tradisi setiap tahun iaitu Pertandingan Kawad Kaki. Saban tahun Platun Putera dan Puteri mengekalkan Johan Kawad Kaki KRS dan Ketua Platun Terbaik. Pastinya ia mencipta sejarah yang bakal mendatang. Besok merupakan hari yang amat penting kerana Platun Putera dan Puteri KRS SMK Teluk Bahang akan menyertai Pertandingan Kawad Kaki yang pastinya ditunggu-tunggu oleh semua. Adakah mereka akan mengekalkan momentum kejayaan sebelum ini? Semuanya akan terjawab pada besok hari.

Bercakap mengenai KRS, antara kita pasti ingin tahu sejarah Penubuhan KRS di SMK Teluk Bahang. Pembentukan Sekolah Berwatak Kadet Remaja Sekolah (KRS) di SMK Teluk Bahang telah diilhamkan oleh Tuan Pengetua ketika itu Mejar KRS Tuan Hj. Abdul Malek B. Othman dan Penolong Kanan Pentadbiran, Kapten KRS Mahizer Hamzah. Cadangan penubuhan pasukan pakaian seragam KRS telah dikemukan ketika Mesyuarat Guru Kali Pertama pada 3 Januari 2002, iaitu seiring dengan pembukaan SMKTBg. Objektif penubuhan KRS di SMKTBG adalah untuk membina generasi bersemagat patriotik yang cintakan agama bangsa dan negara serta melahirkan pelajar bijaksana yang beriman, berkualiti dan berpengetahuan, berkebolehanpercayaan dengan akhlak terpuji, berwawasan dan bercita-cita tinggi. Apabila objektif ini diterapkan kedalam jiwa pelajar, diyakini masalah disiplin mampu diatasi dan penyakit sosial yang semakin menular. Ini bersesuaian dengan visi IQRA iaitu berketrampilan dan kecemerlangan.

Pada 22 Januari 2002 , Ketua Sekitor Kemanusiaan Jabatan Pendidikan Pulau Pinang pada masa itu, Kolonel KRS Hj. Abdul Rahman bin Yob telah membuat lawatan ke SMKTBG. Ketika lawatan tersebut tuan pengetua telah menyatakan hasrat beliau untuk mewujudkan satu sahaja pasukan unit beruniform iaitu KRS. Cadangan tersebut telah diterima dan SMKTBG telah merealisasikan penubuhan sebuah pasukan beruniform tunggal di Pulau Pinang dan Malaysia. Pada tahun tersebut KRS SMKTBG beroperasi dengan bantuan seorang Jurulatih Negeri iaitu Kapten KRS Mahizer b. Hamzah yang juga PK Pentadbiran sekolah. Sewaktu itu guru seramai 10 orang dan pelajar sulung tingkatan 1 seramai 89 orang adalah menjadi anggota KRS.

Antara pencapaian KRS SMKTBG, buat pertama kalinya menggondol tempat kedua didalam Pertandingan Kawad Kaki Daerah Pulau dan seterusnya mewakili keperingkat negeri. Setelah tiga tahun berikutnya KRS Platun Putera dan Puteri telah merampas tempat pertama dan mewakili keperingkat negeri sehingga kini. Antara pencapaian tertinggi apabila Platun Puteri pada tahun 2004 menjadi johan negeri dan mewakili ke peringkat kebangsaan.

Pertandingan bukan lagi diadakan di dataran kejat SMKTBG. Tetapi diadakan di SK Seri Balik Pulau iaitu PPD Barat Daya. Pertandingan selalunya bermula pada waktu pagi. Buat Platun Putera dan Puteri teruskan kejayaan anda.. semoga berjaya..

Selasa, 20 April 2010

KEMPEN KAMI PRIHATIN

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia kepada warga Alumni SMK Teluk Bahang, semoga anda semua berada dalam sihat sejahtera hendaknya. Untuk makluman anda sebelum nie penulis dah pernah tulis mengenai kes pembuangan bayi di Malaysia melalui slot ‘Dari Mata Turun Kehati’. Bagi yang belum baca lagi boleh klik pada Arkib Alumni. Kali ini, penulis berpeluang untuk berkongsikan sebuah kempen yang giat dilancarkan di Malaysia kini mengenai isu pembuangan bayi yang kian meningkat di negara kita. Kempen Kami Prihatin yang penuh mesej dan matlamat untuk mengelakkan berlakunya gejala pembuangan bayi yang menular dikalangan rakyat Malaysia. Sebagai sebuah media alternatif pada masa kini, suka penulis mengajak rakan-rakan untuk berkempen melalui Blog, Facebook, MySpace dan media yang lain. Melihat dada akhbar beberapa minggu nie penulis rasa geram sangat mengenai pembuangan bayi, penulis percaya rakan-rakan juga pasti sependapat dengan penulis. Penulis melihat dunia ini seperti kembali semula kepada zaman jahilliah. Kes pembuangan bayi semakin meningkat. Sebak hati penulis melihat anak-anak kecil yang tidak berdosa didera, dibuang sehingga begitu sekali bahkan ada yang sanggup membakar. Penulis ingin meninggalkan persoalan, apakah dosa anak kecil ini sehingga ada yang sanggup membuat begitu sekali?. Sungguh zalim manusia itu sehingga sanggup membuang anak sedangkan binatang pun menyayangi dan membelai anaknya. Mereka ini eloklah digelar syaitan bertopengkan manusia.

Berbalik semula mengenai Kempen Kami Prihatin, ia lancarkan oleh akhbar Utusan Malaysia memang kena pada masanya di saat gejala buang bayi seperti tidak bernoktah lagi. Hampir setiap minggu, dada-dada akhbar tempatan dihiasi dengan perlakuan buruk syaitan bertopengkan manusia durjana ini. Masyarakat pula semakin jelak dan marah dengan tindakan bersifat kebinatangan yang dilakukan mereka. Walaupun setelah pelbagai usaha untuk membendung dilakukan, namun ia nampaknya masih berterusan dan menemui jalan buntu. Islam sejak sekian lama telah mempromosikan budaya amar makruf nahi mungkar sebagai satu daripada asas hidup bermasyarakat. Ia penting bagi membudayakan kerjasama dalam menjayakan setiap amal baik dan mengelak daripada perlakuan buruk dalam sesebuah komuniti masyarakat. Pelaksanaan kerja-kerja sebeginilah yang kemudiannya mewujudkan suasana aman dan harmoni sekali gus memberi impak positif kepada pembangunan negara. Suruhan ini bertepatan dengan firman Allah SWT yang bermaksud "Dan hendaklah ada daripada kalangan kamu satu puak yang menyeru kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara baik serta melarang daripada segala perkara salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya." (Surah ali-Imran: 104).

Segenap lapisan masyarakat perlu bersatu tenaga membanteras kegiatan tidak bermoral yang berlaku di sekeliling mereka. Ia merupakan kewajipan agama yang mesti dilaksanakan oleh semua pihak, tanpa mengira tempat dan masa. Ini kerana kemungkaran berlaku di mana- mana dan kadangkala ia dilakukan secara terang-terangan tanpa segan dan silu. Perbuatan berpelukan, berciuman di tempat awam seperti pusat membeli-belah, dalam LRT, mahupun di taman-taman rekreasi seakan sinonim dengan segelintir muda-mudi yang dibimbangi menjurus kepada perbuatan zina dan peningkatan jenayah buang bayi. Oleh itu, setiap anggota masyarakat mesti menggunakan kudrat yang ada bagi membanteras punca kepada penderaan kanak-kanak dan gejala buang bayi ini. egitu juga media massa seperti televisyen boleh menyiarkan keburukan pergaulan bebas, apa yang perlu dilakukan jika sudah terlanjur dalam bentuk iklan sebagai satu bentuk pendidikan seksual yang secara tidak langsung kepada para penonton. Hukuman yang setimpal dengan kesalahan buang bayi dan dera kanak-kanak patut difikirkan sebagai pengajaran untuk semua. Hukuman sebat syariah ke atas pesalah buang bayi sehingga menyebabkan kematian juga boleh dilaksanakan jika sesuai kerana ia melibatkan aspek pelanggaran terhadap keperluan menjaga nyawa dan kehormatan manusia. Apapun yang lebih penting, setiap individu mestilah mempunyai kekuatan kendiri bagi menangkis pelbagai serangan mendatang dalam era globalisasi masa kini. Tidak dinafikan kekuatan rohani yang berteraskan ajaran Islam yang murni juga faktor penentu kejayaan mencapai al-falah di dunia dan di akhirat nanti.

Akhir kata daripada penulis, marilah kita bersama-sama menjayakan Kempen Kami Prihatin. Bagi yang ada Facebook sertai Halaman Kempen Kami Prihatin. Dibawah ini adalah link untuk kempen ini, terdapat juga info maklumat dan lagu tema Kempen Kami Prihatin.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?pg=special/kami_prihatin/index.htm

Selasa, 13 April 2010

PERANCANGAN PROGRAM ALUMNI SMK TELUK BAHANG

Alhamdullillah…beryukur ke hadrat illahi kerana kita semua bertemu kembali. Agak lama penulis tak menaip, sibuk dengan tugasan yang nak disiapkan. Pagi tadi pun penulis baru habis buat peperiksaan. Sebab tu la penulis taip jugak artikel blog malam ni, untuk tatapan rakan-rakan. Berbalik kepada cerita alumni, baru-baru ini dalam pertengahan bulan 3 penulis sudahpun bertemu dengan pengetua sekolah iaitu cikgu Rashid bersama dengan beberapa orang rakan. Alhamdulillah, Cikgu Rashid telah memberi respons yang sangat baik. Waktu bertemu dengan pengetua agak berdebar jugak hati penulis, takut jadi yang sebaliknya. Beliau melahirkan rasa terharu kerana alumni sekolah mampu berdiri dengan sendiri. Agenda yang telah kami bincangkan dengan pengetua yang utama iaitu program dan mesyuarat agung alumni yang pertama dijangka sewaktu cuti bulan 6. Kecil tapak tangan nyiru beliau tadahkan mengalu-alukan persatuan yang seperti ini. Beliau juga menyarankan sebelum program dan mesyuarat agung diadakan satu mesyuarat jawatankuasa penganjur program diadakan dan dijangka awal bulan 5 ini. Hari khamis yang lepas penulis pergi kesekolah bersama rakan penulis bertemu dengan Cikgu Hanita, kaunselor sekolah. Kalau rakan-rakan nak tahu Cikgu Hanita yang banyak memberi idea mengenai penubuhan Alumni SMK Teluk Bahang. Penulis berjumpa dengan Cikgu Hanita adalah untuk berbincang perancangan mesyuarat jawatankuasa penganjur yang akan diadakan bulan 5 ini. Mungkin ada yang keliru mengenai program bulan 5 dan 6. Begini program bulan 5 ini adalah Mesyuarat Jawatankuasa Penganjur Program Dan Mesyuarat Agung Alumni. Ahli alumni yang akan hadir adalah terhad dalam 20 orang sahaja. 10 lelaki dan 10 perempuan dan beberapa orang bekas guru. Ini kerana 20 orang yang hadir akan diberi jawatan ajk untuk menganjur program dan mesyuarat yang akan diadakan. Manakala untuk bulan 6 adalah Program dan Mesyuarat Agung Alumni SMKTBg. Ahli alumni yang akan hadir tidak terhad seberapa ramai pun, kerana lagi ramai yang hadir maka bertambah meriahlah program. Jadi waktu inilah semua ahli akan duduk semeja berbincang mengenai agenda yang akan dirancangkan. InsyALLAH dalam 2 minggu ini rakan penulis mewakili alumni sekolah akan bertemu dengan pengetua apa yang dibincangkan sebelum ini untuk dijayakan. Jadi hanya tarikh yang belum ditetapkan lagi. Nanti penulis akan maklumkan sedikit hari lagi bila tarikh program bulan 5 dan 6. Selepas ini bolehlah penulis maklumkan dengan lebih lanjut lagi. Rasanya setakat ini saja penulis boleh maklumkan kepada rakan-rakan. Minggu ini atau minggu depan penulis akan maklumkan program ini dengan lebih lanjut lagi. Sekian sahaja daripada penulis.Bantu kami untuk bantu anda. Sokongan anda adalah penentu kejayaan Alumni SMK Teluk Bahang

Jumaat, 2 April 2010

TIADA LAGI NAMANYA SAHABAT



TIADA LAGI NAMANYA SAHABAT
buat sahabatku...Allahyarham Saffuan & Allahyarham Zulfikri

Berakhirnya sebuah hidup
tiada lagi gelak tawanya…
senyumanya…..dan wajahnya
meninggalkan kenangan-kenangan yang pernah ada

begitu kental melekat dihati ini……
hari-hari yang terindah
kita semua lalui bersama-sama
tak akan hilang walau sekali air bah
tak kan bisa terlupakan dan tergantikan

Masih ingatkah lantunan suaranya….
Skuad…skuad sedia!
memecah kesunyian di pagi yang hening
Masih terngiang lagi suara itu
kenangan kita semua pastinya tersemat di lubuk sanubari
Tap tap , tap tap
Bunyi sepatu kawad
Kanan kiri kanan…
Langkah kaki digerak
Mengikut arahan
Suara arwah Saffuan
dialah Ketua platun KRS
Luhur budinya tiada pengganti
Ingatan hafazan Al-Quran
Kepimpinannya
Tiada tandingan
Namun percayalah
Ada yang lebih menyayangi

Tiada lagi namanya sahabat..
orangnya seperti namanya
Zulfikri…berjiwa lembut
penuh dengan kesopanannya
senyuman tawanya pasti menghiburkan hati
dari anak matanya terpancar ketabahan itu..
menutup segala penderitaan dihadapi
…..komplikasi buah pinggang
melihat ketabahannya mengajar aku..
erti sebuah kehidupan..
tapi seribu kali sayang..
dia pergi buat selamanya
bersama segala kenangan yang ada
yang pasti memori itu terus bersemadi

sedih hati ini bila diingatkan
rasanya baru semalam kita ketemu
semoga aman dan bahgialah sahabat disana
hanya setangkai doa dan Al- fatihah dapat kuberi
moga kau disana bersama orang yang soleh
buat kau yang bergelar sahabat

kini tiada lagi namanya sahabat
kau telah terbujur kaku diselimuti selembar kain putih
tanpa sedikit noda pun yang terlekat….
hanya doa-doa yang akan selalu terdengar….
mengiringi setiap jengkal tidurmu yang lelap
tempat tidurmu adalah singgahsana beralaskan tanah merah
sunyi tanpa satu suara pun terdengar….
pergilah..pergilah wahai sahabatku……
tidurlah…tidurlah dengan tenang dan damai…
disisi sang pencipta…..

nukilan- nabil fikri

Klik Klik

Related Posts with Thumbnails